11/16/2007

Metropolis

metropolis..

kısa promosyonu için : Buraya Tıklayın..



Metropolis filmi, Fritz Lang tarafından 1927’de çekilmiş. Sessiz film... Senaryosu, Thea Von Harbou’ya ait. Alman Dışavurumculuk Hareketi’nin klasiklerinden. %70 kadar kaydı kayıptır.. Yerin altında çok kötü koşullarda işçiler çalışmaktadır, yerin üstünde ise kentin egemeni. Kentin enzengininin oğlu Freder, bir gün kazayla makine odasına iner. İşçilerin çalışma zorluklarını görür. Durumu babasına söyler babası umursamaz Üstelik, bir müdürü de azarlar babasıNeden senden değil de oğlumdan makinenin arızalandığını öğrendim, Kovuldun. İşçilerin üzerinde birtakım tasarılar ele geçirilir. Bu tasarıları anlamayan zengin adam, mucid Rotwang’a götürür. Rotwang, zengin adamın eski karısı HEL'e aşıktır ve ona benzer bir robot yapmak ister. Robot bir tahtta oturmaktadır ve arkasında kocaman bir ters pentagram vardır. Zengin adam gelir, tasarıların anlamını sorar. Rotwang bir süre baktıktan sonra, haritayı çözer. Birlikte oraya giderler.

Görürler ki işçiler bir yerde toplanmış, Maria’yı (‘Meryem Ana’ da diyebiliriz; çünkü ‘Meryem’, Maria’nın karşılığı). Maria, barışçıl söylevler vermekte; sevgiden, kardeşlikten sözetmektedir film nedense mariayı övmektedir oysa maria işciler için klasik bir uyku ilacıdır.. Zengin adam yapay kadının maria gibi gözükmesini ister işçileri denetlemek daha kolay olacaktır. Maria’yı kaçırırlar. Sahte maria yer üstündeki insanları kötü yola sevkeder yer altındakilere ise makineleri kırmalarını öğütler. Makineler daha fazla kırılırsa, işçi evleri –işçilerin aileleriyle birlikte- sular altında kalacaktır. Kadın işçiler, çocuklarının akıbetinden kaygı duyarlar. Bu arada, insan Maria, Rotwang’ın elinden kaçmıştır. Freder’le karşılaşırlar ve çocukları güvenli bir yere götürürler. işçiler çocukları için mariayı suçlar ve onu ateşe atarlar.. Yanarken, gerçek teni görülür: Bir makinedir. O sırada insan Maria gelir. Freder sonunda görünür, Maria’yı Rotwang’ın elinden kurtarır. İşçileri babasıyla barıştırır, Maria’yı öper ve film burada son bulur.



Filmde bence en önemli sahneler şunlar.. Hel'e verilen ağıt, Robotun insana dönmesi ve oradaki tüm kapıların pentagramla bezeli olması aslında kötü gibi gözüken robot olmasa asla isyan hereketinin gerçekleşmeyecek olması ölüm ve diğer pagan tanrılarla Freder'in tapınakta karşılaşması.. Filmde nedense halkı kabullenme yoluna iden Maria daha sevimli gösterilmeye çalışılsa da bunu film bittiğinde alttaki mesaj olarak çözmek zor değildir. Filmin sonunda Frederişciler ile babasını barıştırıyor ki bunu insan maria sağlıyor peki işçilerin koşulları ileşiyor mu? yoksa düzeni ele mi alıyorlar bunu bilemiyoruz ama görüünen işçilerin çocuklarının yaşıyor olduğunu farkettikten sonra köle gibi çalışmayı kafalarına takmaması ki bu da enteresan.

Bence yapılmış en iyi eski filmlerden ayrıca film church of satan tarafından da izlenmeli diye tavsiye ediliyor.. Fİlmi bu gözle izlemenize gerek yok tabi ama filmi izlerken bunun 1927 yılında 2nci dünya savaşı ve pek çok modern akımdan önce çekildiğini unutmayın..

Hiç yorum yok: